Vanliga frågor

Här hittar du en sammanställning av återkommande frågor och inkommande mail från våra medlemmar 

Tillstånd (skriftligt) av styrelsen krävs alltid vid renoveringar som påverkar något av följande:
- Bärande konstruktioner
- Ledningar för gas
- Ledningar för värme, vatten och avlopp
Se även ”Bostadsrättslagen (1991:614)” och föreningens stadgar, för gällande regler.

Att tänka på
- Saknar du tillstånd kan du bli ålagd att återställa arbetet.
- El- och VVS-arbeten bör utföras av en fackman. Det kan bli problem i försäkringssammanhang om skada skulle uppstå och du inte renoverat på ett fackmannamässigt sätt.
- Tänk på att teckna byggförsäkring under pågående arbete. Bifoga försäkringsnummer till styrelsen i samband
med att du söker tillstånd för renoveringen.
- Rådet är att alltid, även vid mindre arbeten, kontakta styrelsen via brfstorkgatan5o7@gmail.com för att få skriftligt tillstånd.
- Tänk på att visa hänsyn och inte borra eller föra oväsen sena kvällar eller tidiga morgnar. Kommer renoveringen att påverka dina grannar så kan det vara trevligt att informera om vilken period arbetet kommer att pågå.

Kök och Badrum
Du får renovera köket själv, men tänk på att du kan bli ansvarig för bristfälliga installationer som leder till skador. Flytt av kök kräver styrelsens tillstånd. Felaktigt utfört arbete kan resultera i mycket kostsamma ersättningskrav om vattenskador uppstår. Det är inte heller tillåtet att sätta igen ventiler och montera in andra köksfläktar än kolfilterfläktar. (Andra köksfläktar och igensatta ventiler orsakar dålig lukt hos dina grannar).

Övrigt
Ytarbeten, målning, tapetsering och omläggning av golv, kan utföras utan tillstånd. Att flytta eller avlägsna bärande vägg kräver tillstånd av styrelsen.
Elementen är föreningens och får under inga omständigheter tas ner, bytas ut eller mixtras med utan styrelsens tillstånd. Då fungerar inte värmesystemet som det ska. Det enda som du får göra själv är att lufta dem.

I första hand hittar våra medlemmar information på vår gemensamma hemsida. Styrelsen kommunicerar primärt via e-mail och en anslagstavla på innergården. Det finns vissa ärenden som även kommuniceras i medlemmarnas enskilda brevlådor. För allas trevnad finns även en facebookgrupp som våra medlemmar kan ansöka att gå med i.

När du flyttar in tar du över de tidigare medlemmarnas nycklar. Oftast finns ditt namn redan i porttelefonen vid inflytt, alternativt efter någon dag, men upptäcker du att det tagit fler dagar så kan du alltid höra av dig till styrelsen.

Om du behöver en ny blipp till port- och trapphus behöver du kontakta styrelsen. Kopiering av lägenhets- och brevlådenycklar ansvarar varje medlem för själv.

I första hand är det vi som individuella medlemmar som ansvarar för våra egna bostadsrätter. Allt underhåll och potentiella fel behöver säkerställas, och kunna härledas till att det inte är lokala fel i den enskildes lägenhet. Innan vi kan avfärda detta kan inte styrelsen åta sig ansvar att felsöka och ta in hjälp. Styrelsens tips är att medlemmarna i första hand tar in experthjälp innan styrelsen kontaktas för att eventuellt kunna ta över ansvaret. Stopp i avloppet är ett exempel som styrelsen inte ansvarar för i första hand, utan medlemmen behöver ta in en rörmokare som i sin tur gör ett utlåtande efter att ha felsökt.

Det lättaste är att ni kontaktar Tele2 och meddelar att ni är nya i vår förening. Resten hjälper Tele2 er med.